Aj tak by sme mohli označiť produkty z dielne značky Benesport. Nielen preto, že sa vyrábajú v Spišských Tomášovciach, pomyselnej bráne do Slovenského raja, ale najmä preto, že celá filozofia tejto značky vychádza z prírody. „Stále sa vraciame k múdrosti odkukanej z prírody,“ hovorí zakladateľ Benesportu, Ján Bendík. Za každým kúskom sa skrýva poctivá ručná práca a spája funkčnosť, praktickosť aj nadčasovosť.
Ján Bendík vybudoval tento rodinný podnik s pomocou manželky Dany, ktorá pracovala ako krajčírka už pred založením značky. „Ja som vyučený elektrikár. Bez nej by to nešlo. Veď ako sa hovorí, za každým úspešným mužom sa skrýva žena,“ hovorí s úsmevom. Príbeh tejto značky sa začal písať v roku 1995, keď manželia Bendíkovci zareagovali na dopyt po nedostatkovom detskom oblečení. Sami ho potrebovali, keďže vychovávali štyri ratolesti. Začínali s košieľkami, perinkami, šili aj vetrovky a pyžamá. Ján spomína: „Manželka ušila veci pre komplet celú rodinu. Večer o ôsmej začala, skončila o jednej v noci. Ráno mi už dala do rúk hotový výrobok. Videl som, ako za tým šijacím strojom kvitne. Zrazu nepotrebovala ani spať!“
Avšak, ich oficiálne prvým a možno povedať, dodnes legendárnym produktom sú diftínové nohavice, teda nohavice z tkanej bavlny. Obaja ich opísali ako ten najpohodlnejší kúsok oblečenia. A prečo legendárne? S nimi začali aj svoju „prvú obchodnú cestu“. „Viedla do hladovej doliny – od Hnilčíka cez Nálepkovo až do Margecian. Nohavice sme ponúkali sprvu v potravinách, do mesta sme sa báli ísť. Veď som ani nevedel, čo znamená ‚dépéhá‘,“ rozpráva so smiechom Ján. Ako to už býva, chýr o dobrom a kvalitnom produkte sa rýchlo rozšíril a ľudia si nohavice pýtali na základe odporúčaní od svojich známych. S pribúdajúcimi zákazníkmi si produkty našli svojich záujemcov aj v meste. Začali ich predávať známe predajne ako Šport Retter v Spišskej Novej Vsi a Šport Rysy v Poprade.
Dnes je ich ponuka omnoho širšia alebo inak povedané, oblečiete sa od hlavy až po päty. Tričká, mikiny, bundy, vesty aj nohavice, všetko poctivo ručne šité. To sa odráža aj na vyššej cene výrobkov. Ale prečo nakupovať lokálne? „Dôvod je jednoduchý. My dáme energiu do našich produktov, zákazník svoju zase do jeho práce a zarobených peňazí. Hodnotovo, tvorivo ale aj finančne si pomáhame, všetko ostáva doma na Slovensku a ekonomika ide hore. Keď si ľudia uvedomia potrebu nakupovať lokálne, tak budeme v konečnom dôsledku radostnejší, spokojnejší aj bohatší. Skrátka, všetko bude klapať,“ hovorí Ján.
Na podporu slovenských výrobcov textilu, oblečenia aj obuvi vznikla vlani iniciatíva „Obleč sa doma.“ Tá vyzýva spotrebiteľov nakupovať slovenské výrobky a tým pomáhať prežiť aj menším značkám na trhu presýtenom fast-fashion oblečením. Firma Benesport je tiež zapojená do spomínanej iniciatívy. Kúpou ich produktov so slovenskými názvami ako Javorník, Abov, Grajnár, Fatra či Štiavnica ju môžete podporiť aj vy.
Nemožno teda poprieť, že konkurencia na trhu s oblečením je obrovská a držať krok s módou nie je nič jednoduché. Ako sa to darí malej, až rodinnej firme s dvadsiatimi zamestnancami? Podľa slov zakladateľa, Benesport sa s veľkými značkami porovnávať nemôže ani personálne, ani kapitálom. „Konkurencia nás ženie dopredu, ale treba prestať bojovať a začať tvoriť,“ uzatvára Ján.