Novejša.sk
  • Úvod
  • Novejša Vlog
  • Okoštovali sme
  • Ostatné
  • Na kus reči
  • Kontakt

Novejša.sk

  • Úvod
  • Novejša Vlog
  • Okoštovali sme
  • Ostatné
  • Na kus reči
  • Kontakt
0
Na kus reči

Peťka Špaková: Viac ako študentka módy na prestížnej francúzskej škole

Tento článok pre teba napísal Alexandra 5. apríla 2020

Peťka je šikovná Spišiačka, ktorá sa nestratí vo svete módy, ani vo svete ekonomiky. O tom svedčí aj fakt, že absolvovala trojročné štúdium na prestížnej módnej francúzskej škole, vďaka ktorej sa jej otvorilo mnoho možností nazrieť do sveta módneho priemyslu. Ako vníma módu ona, a čo všetko si vyžadovalo štúdium, sa dočítate nižšie.

Ahoj Peti, môžeš sa nám na začiatok predstaviť a povedať niečo o sebe?

Volám sa Petra Špaková, mám 22 rokov a pochádzam zo Spiša, konkrétne z  dedinky Harichovce. Vyštudovala som bakalársky stupeň na francúzskej vysokej škole Mod‘ Spe Paris Central Europe, konkrétne študijný program Produktový manažér a zároveň aj bakalársky stupeň na Ekonomickej univerzite v Bratislave, konkrétne študijný program Financie, Bankovníctvo, Investovanie. Momentálne sa venujem štúdiu na inžinierskom stupni, študijnému programu Medzinárodné financie a zároveň pracujem ako Digital Content Creator a ako Marketingová stážistka pre 2 spoločnosti.

Absolvovala si štúdium zamerané na módny priemysel na Mod’Spe Paris Central Europe. Prezradíš nám, čo je to za školu a aké predmety sa tam vyučujú?

Mod’Spe Paris je francúzska vysoká škola s viac ako 27 ročnou tradíciou zameranou na módny biznis, ktorú v Paríži založila federácia Prêt-à-Porter spolu s vládnym Výborom pre rozvoj a podporu odievania Francúzskej republiky. Na území Slovenska vznikla s cieľom vyučovania budúcich profesionálov v oblasti marketingu a manažmentu aplikovaného na módny priemysel, posilňovania ich kompetencií a z dôvodu, že práve v strednej Európe vysoká školou s takouto špecializáciou ešte nemala zastúpenie. Vyučovanie prebieha v anglickom jazyku.

Škola ponúka širokú škálu predmetov a rada by som spomenula niektoré z nich napríklad: Výskum trhu, Marketing, Ekonómia, Základy práva, Analýza zákazníka, Stratégia značky, Distribučné kanály, Účtovníctvo, Dizajn, Luxury Marketing, E-commerce, Štatistika, Tvorba kolekcie, Reklama a mnoho ďalších.

Čo ťa na škole bavilo najviac?

Ak študujete niečo, čo Vás napĺňa, páči sa Vám naozaj všetko. Myslím si, že práve kombinácia vzdelávania a praxe je toho dôkazom. Základným pilierom štúdia je analýza ekonomických procesov aplikovaná v módnom priemysle a to je práve to, čo mňa najviac napĺňalo. Ale samozrejme, nikdy nezabudnem ani na môj prvý pocit byť prítomná na módnej prehliadke, ktorý si pamätám dodnes.

Módna prehliadka? To znie naozaj zaujímavo. Povieš nám, v čom spočívala tvoja úloha?

Mojou úlohou bola kolaborácia v backstagi so samotným návrhárom a jeho PR manažérom na celkovom priebehu módnej prehliadky zahrňujúc napríklad distribúciu kolekcie, spoluprácu s modelkami a fotografmi.

A naopak, čo ti prišlo ako tá najnáročnejšia úloha, alebo zadanie, s ktorým si sa musela popasovať?

Najodvážnejšou úlohou, ktorú som musela splniť pre získanie diplomu bola moja bakalárska práca. Bakalárska práca predstavovala veľmi štruktúrovaný projekt od vytvorenia najúčinnejšieho biznis plánu, správnej stratégie značky, štúdie trhu, zacielenia na zákazníka, kontaktovania dodávateľov priamo v Miláne, naplánovania zdrojov financovania až po navrhnutie kolekcie, ktorá sa bude predávať v obchodoch a bude podporovaná pútavou reklamnou kampaňou. Záverečná skúška sa uskutočnila pred porotou, ktorú tvorili odborníci z módneho priemyslu z rôznych krajín sveta. Na základe mojej bakalárskej práce som získala aj možnosť kolaborácie na vznikajúcom projekte vo Francúzsku.

Akú tému si si vybrala ty? Respektíve, kolekciu čoho si vytvorila?

Zadanie mojej bakalárskej práce bolo definované ako Implementácia mužskej kolekcie na prémiový trh v casual štýle ako subbrand pre módnu značku Max Mara, kde som rozpracovala štúdiu so všetkými spomínanými časťami zohľadňujúc jej ekonomický a dizajnový aspekt.

Získala si trojročné štipendium, ktoré ti určite uľahčilo roky štúdia. Ako sa ti to podarilo a čo bolo podmienkou na jeho zisk?

Podmienkou na získanie štipendia bolo vypracovanie projektu na vopred zadanú tému. Voľba spracovania bola naozaj široká. Keďže špecializácia vysokej školy je práve na módny biznis, rozhodla som sa využiť prvky ekonómie a dizajnu a aplikovať ich na samotný projekt.

Počas štúdia ste určite mali aj rôzne stáže. Môžeš nám povedať, kde všade si stážovala ty, a čo ťa najviac zaujalo alebo prekvapilo?

Počas uplynulých 3 rokov som mala možnosť stážovať na viacerých miestach. Počas prvého roka som stážovala v nemeckej spoločnosti Steilmann v Prahe. Druhý rok som strávila na slovenskom trhu, kde som stážovala u slovenského módneho návrhára Fera Mikloška. Tretí rok som zavŕšila v mojom obľúbenom Francúzsku, konkrétne v Marseille. Práve tam som pôsobila ako brandový stratég pre značku vyrábajúcu kašmírové šály.

Myslím si, že vzhľadom na veľmi rýchlo sa meniacu situáciu na trhu je nevyhnutné, aby spoločnosti jasne definovali svoje stratégie a tak prispeli k samotnému napredovaniu značky, či už je to v oblasti módy alebo aj v inom sektore. Iba efektívna stratégia značky môže pomôcť posilniť jej postavenie a zdôrazniť jej potenciál a hodnoty do budúcnosti. V Marseille som absolvovala aj letnú školu politickej ekonómie. Uznávam, že práve za tieto možnosti som veľmi vďačná, keďže práve networking, spoznávanie nových ľudí a reálny svet módneho biznisu boli pre mňa veľmi prínosné a inšpirujúce.

Fíha, to sú celkom zvučné názvy. Ako to napríklad vyzeralo v dielni Fera Mikloška?

Fera Mikloška aj so svojím tímom považujem za profesionála vo svojom obore. Keďže ja som sa venovala promovaniu a marketingovej sfére jeho značky, mala som možnosť nazrieť do celého procesu jeho tvorby. V ateliéri bolo cítiť predovšetkým lojalitu zákazníkov, ktorej predchádzala radosť z dobre vykonanej práce.

Čo pre teba vlastne znamená pojem móda? Ako ju vnímaš?

Ja vnímam módu ako spôsob, ako povedať, kto ste, bez toho aby ste museli hovoriť. Móda vo mne vzbudzuje pocit slobody. Je na každom z nás, čo si oblečie. Na druhej strane si myslím, že určitý etický kódex by mal byť dodržaný a to najmä ak ide o nejakú formálnu udalosť. Samozrejme, nie každý je zástancom tejto myšlienky, čo plne rešpektujem a práve to podčiarkuje voľnosť, ktorú nám móda všetkým dáva.

Akú radu by si dala človeku, ktorý sa možno snaží nájsť si taký ten svoj „štýl“?

Moja rada znie jednoznačne. Určite odporúčam obliecť si to, čo ho charakterizuje a v čom sa cíti dobre a komfortne. Ak by chcel vyskúšať niečo netradičné, nie je ničím limitovaný. Ja mám vo svojom šatníku veľa kusov oblečenia v čiernej farbe, avšak aspoň cez leto sa snažím prevetrať aj kúsky v inej farebnej škále. Niekedy malý experiment naozaj nezaškodí.

Kto je tvojím módnym vzorom? Odkiaľ čerpáš inšpiráciu?

Musím uznať, že v mojom okolí sa nachádza veľa inšpiratívnych ľudí – od rodiny až po biznis partnerov. Prístup týchto ľudí je založený na idei, že nie je nemožné riadiť viaceré spoločnosti simultánne, a práve to vzbudzuje vo mne pocit inšpirácie a odhodlania. Opätovne by som zdôraznila, že ak je človek otvorený prijímať stimuly z okolitého prostredia, rozširovať si svoje obzory a adaptovať sa, je to určite veľký benefit, najmä v súčasnom svete a to akéhokoľvek biznisu.

 Máš nejaký svoj „módny sen“, ktorý by si si chcela splniť?

Pokiaľ ide o moje sny, verím, že tie najlepšie veci sa stanú neočakávane. Práve preto nemám konkrétne sny, ale vždy sa snažím byť otvoreným a flexibilným človekom. Určite je mojím cieľom byť spokojná. Nájdenie spokojnosti pre mňa znamená budovanie autentických vzťahov a cieľov v súlade s vaším najpravdepodobnejším ja. Ak sú vaše potreby uspokojené prostredníctvom zdravých vzťahov a životného štýlu, ste schopní pracovať na svojom vrchole a naplno sa venovať tomu, čo Vás napĺňa. Keď sledujete to, čo chcete, obohatí to váš život a aj životy ostatných. Samozrejme všetko si vyžaduje určitý čas, odhodlanie a jasnosť účelu. Všetci sme schopní dosiahnuť veci, o ktorých snívame, musíme sa len rozhodnúť, že sa budeme venovať týmto cieľom so všetkým, čo máme. Som zástanca myšlienky, že nemožná cesta je iba tá, ktorou sa nevydáme.

Aké sú tvoje ďalšie plány do budúcnosti?

S touto otázkou sa stretávam dosť často, avšak nikdy sa neodhodlám odpovedať priamočiaro. Momentálne pracujem na viacerých projektoch a pevne verím, že v blízkej budúcnosti dôjde k ich realizácii.

Keďže sme lokálna stránka, rada by som sa ťa ešte opýtala, kde v Novejši najradšej tráviš čas a prečo?

Na Spiš, do Spišskej Novej Vsi a aj do Harichoviec sa vždy vraciam s veľkou radosťou. Vždy som milo prekvapená, koľko sa tu toho zmení. Pozrieť rodičov, babku, blízkych, spolužiakov a priateľov je pre mňa neskutočne hodnotné a práve preto si s nimi rada zájdem na kávu, koláčik a samozrejme na zmrzlinu na známe miesto, kam som chodievala už od základnej školy.

Ďakujeme veľmi pekne za rozhovor, a prajeme ti ešte veľa šťastia.

Aj ja Vám veľmi pekne ďakujem.

Peťka Špaková: Viac ako študentka módy na prestížnej francúzskej škole was last modified: apríl 5th, 2020 by Alexandra
0 komentárov
3
Facebook Twitter Google + Pinterest
Alexandra
Alexandra

Mám 20 rokov, pochádzam zo Spišskej Novej Vsi, no momentálne žijem a študujem v Prahe. Okrem toho, že milujem čokoládu, vo voľnom čase športujem, píšem, čítam, objavujem a tvorím.

Ľudia si tiež prečítali

Karin Maria Dvorak: Pôvodom Nemka, ktorá organizuje...

10. júna 2017

Ľ. Tomko: Chceme, aby sa u nás...

8. októbra 2018

Sánkar Jakub Šimoňák: O spúšťaní sa dole...

11. októbra 2020

Sme aj na fejsbúku

Facebook

Znaš dakeho šikovneho?

Toto je Novejša

  • Facebook
  • Instagram
  • Email
Footer Logo
  • O nás
  • Kontakt

@2017 - Vytvorené zo


Návrat hore