Radoslav Skokan pochádza zo Spišskej, niekedy aktívne hrával basketbal a ako sám o sebe hovorí, je verným lokálpatriotom. Na vysokú školu síce odišiel do Bratislavy, no momentálne žije v Prahe. Medzi tým si stihol vyskúšať život v ďalekej Kanade a precestovať západné pobrežie USA. Ale pozor, nebolo to len tak. Rado je vášnivý nadšenec elektromobilov. V tejto problematike sa pohybuje už niekoľko rokov. O elektromobilite píše zaujímavé články, zúčastňuje sa rôznych akcií a doslova ňou žije. Prečítajte si zaujímavý rozhovor o cestovaní v Tesle, elektromobilite vo svete a na Slovensku, o San Franciscu a o obyčajnom chlapcovi s neobyčajnou záľubou.
Ako si prišiel na tento rozhovor?
Metrom. (Pozn.: rozhovor bol nahrávaný v Prahe)
A na akom aute jazdíš?
Viac-menej na žiadnom, ale keď už treba, tak na Toyote. Nie je to Tesla, zatiaľ (smiech).
Si vášnivý nadšenec elektromobility. Písal si o nej články pre rôzne portály a máš vlastný účet na Instagrame (@slovakevguy), kde o tejto problematike informuješ ľudí. Naposledy som ťa videla, že si prednášal o cestovaní s Teslou aj na salóne elektroautomobilov. Moja otázka teda znie: Prečo elektromobilita?
Celé to začalo tým, že som niekde na Facebooku videl ponuku ohľadom testovacích jázd v Tesle. Tak som na to šiel. Hneď ma uchvátilo ma, aké je to auto tiché, rýchle a jednoduché. Začal som si o tom zisťovať viac.
Po roku si sa vrátil z Kanady. Počas vášho pobytu v Zámorí ste sa priateľkou rozhodli precestovať Západné pobrežie USA. Urobili ste to tak trochu špeciálne, na cestovanie ste si zvolili Teslu.
Cestovať s elektromobilom bolo mojím dlhodobým snom. Teslu sme si vybrali, pretože je to výborné auto. Sieť nabíjačiek je v Amerike tak dobrá a spoľahlivá, že je to veľmi porovnateľné s cestovaním na benzínovom aute. Bolo to dobré rozhodnutie.
Na to som sa chcela opýtať. Nemali ste ohľadom nabíjačiek strach? Vyžaduje si to asi lepšie plánovanie, ako s bežným autom.
Rozdiel je už iba v tom, či má človek Teslu alebo iný elektromobil. Tesla to má najviac premakané a veľmi jednoduché. V aute si človek zobrazí navigáciu a tá mu ukáže všetky nabíjačky nablízku, koľko času zostáva mu na dojazde alebo ako dlho sa musí auto nabíjať.
Ale samozrejme, také cestovanie si vyžaduje trochu viac plánovania. Nabíjačky však boli na každom hlavnom ťahu, diaľniciach a hlavných cestách. Čo nás milo prekvapilo, tak boli národné parky. Aj tam sú nabíjačky. Boli síce pomalšie, ale to vôbec nevadí, pretože človek si to tam pichne, a medzi tým odíde na túru.
Ako dlho trvá, kým sa auto nabije?
Bežné nabíjanie trvalo 20-30 minút, v Národných parkoch aj 3-4 hodiny.
Malo to podľa teba nejaké výhody, že ste sa rozhodli práve pre elektromobil?
V prvom rade sme ušetrili za benzín. Je síce pravda, že Tesla nás stála v priemere 100 dolárov na deň, no za benzín sme nedali nič. Dostali sme od majiteľa kredit na nabíjanie. Ale, aj keby sme za to platili, vyšlo by to zhruba na tretinu z toho, čo by sme dali na benzín.
Taktiež sme ušetrili emisie, nakoľko to nemá spaľovanie. Prešli sme 8-tisíc kilometrov a bez toho, aby sme vypustili niečo z výfuku.
Ďalšia super vec je systém autopilot. Auto dokáže ísť samo po diaľnici, čo sme naplno využili a dokonca nám to zachránilo život či peňaženky. V San Franciscu niekto pred nami rýchlo zabrzdil, ja som na to nestihol zareagovať, ale auto to zvládlo.
Aký bol váš itinerár? Čo bolo pre teba to najkrajšie a zanechalo to v tebe nejaké dojmy?
Začali sme v San Franciscu. Plán boli mestá a národné parky na Západnom pobreží. Hlavne Yosemitský národný park, Las Vegas, Grand Canyon, Death Valley, Los Angeles, San Diego a ďalšie, možno aj menej známe miesta.
A najväčšie dojmy? Negatívne asi San Francisco a Los Angeles, aj keď sú to obe krásne mestá. Videli sme tam však obrovskú chudobu a taký ten reálny „americký sen“. A tie pozitívne, tak napríklad Yosemitský národný park. Mali sme možnosť vidieť medveďov a iné zvieratá a nádhernú prírodu. Alebo Las Vegas, hoc som to mesto najskôr dosť odsudzoval, no je veľkolepé.
Roadtrip ste robili v júni. Nebolo tam príliš teplo?
Bolo. Išli sme po púšti, kde 200 kilometrov nebolo nikde živého človeka. Šli sme na miesta, kde boli výstražné značky, že „ďalej už nechoď v čase od 10:00 ráno do 15:00 poobede“, pretože je tam 52 stupňov. Ale všetky tie výhľady? To stálo za to.
Ako ste riešili spanie?
Na cestách sme boli jeden celý mesiac. Väčšinu sme prespávali v aute. Sedačky boli naozaj veľmi pohodlné, nemuseli sme spať v kufri a netrpeli sme na to, že by sme sa nevyspali. Klímu sme však museli mať zapnutú aj v noci. Vonku bolo 36 stupňov, takže inak sa nedalo.
Cítili ste sa bezpečne? Hovorí sa, že Amerika je taký kus zeme, kde ak sa raz niekto stratí, už ho nenájdu.
Hľadania miest na odstavenie si vyžadovalo veľa googlenia. Snažili sme sa vždy nájsť tie najbezpečnejšie a najnormálnejšie vyzerajúce odpočívadlá a benzínky.
Chceli sme takto prespať aj v San Franciscu, ale za mňa to tam rozhodne nebolo bezpečné. Je tam veľa kriminality, ktorú polícia nerieši. Videli sme tam autá s rozbitými sklami a dokonca sme videli, ako za bieleho dňa pred nami vykradli auto. Nevedel som, čo mám robiť, zanechalo to vo mne dojem. Ale zbytok cesty bol úplne kľudný a nič dramatické sa už nestalo.
Vedel by si si taký roadtrip v Tesle predstaviť aj v Európe?
Áno, určite. Máme to v pláne.
Ako je na tom s elektromobilmi Slovensko?
Veľa ľudí to možno nevníma, ale je to rozšírené až nad pomery našej krajiny. Máme tu stovky nabíjacích bodov, rýchlych aj ultrarýchlych. Problémom bude skôr cena vozidla.
A čo Novejša?
Spišská je na tom tak priemerne. Máme tu pomalé aj rýchle nabíjačky, napríklad za Mestským úradom, pri Metropole, pri Madarase alebo v Smižanoch.
Zabudni na Teslu, elektromobilitu, Ameriku a dokonca aj Prahu. Vráťme sa nachvíľu domov. Kde rád chodíš, keď si v Novejši?
Mám veľmi rád Tomášovský výhľad, je to taká klasika. Rád sa chodím otužovať, takže mám rád aj Prielom Hornádu alebo Biely Potok. Páči sa mi aj Blajzloch, Mlynček, AMC-čko alebo si zájdem na basket.
Rado, ďakujeme veľmi pekne za rozhovor, a prejeme ešte veľa šťastia a najazdených (elektro)kilometrov.
Ak chceš Rada sledovať, môžeš to urobiť na jeho osobnom instagrame TU alebo na účte o elektromobilite TU