Mladých a šikovných ľudí nie je nikdy dosť. Samo je toho dôkazom. Má len 21 rokov a za sebou kopec skúseností. Počas strednej školy ho zaujal online marketing, ktorému sa venuje dodnes. Práve online marketing bude hlavnou náplňou práce zamestnancov v nových priestoroch Samovej spoločnosti Targetovo na Letnej ulici.
Čau Samo, na začiatok nám niečo o sebe povedz.
Mám 21 rokov. Základnú školu som navštevoval v Novejši, potom som navštevoval strednú v Košiciach, kde som vyštudoval odbor Sieťové a informačné technológie a na vysokú školu som sa vy… . Hneď po strednej škole som šiel na 3 mesiace na úrad práce, aby som získal príspevok na živnosť. Už počas strednej školy som sa venoval online marketingu. Síce za pár drobných, ale aspoň som mal na pivo.
Vysokú školu si razantne odmietol. Dala ti teda stredná škola všetko to čo si od nej očakával?
Určite áno. Ak by som si mal opäť vybrať strednú školu, tak si vyberiem tú istú. Síce som tam študoval „len“ štyri roky, ale porástol som asi o desať. Bol to veľmi dobrý základ do života. Na škole sme boli taký mix študentov z celého Slovenska, ale aj Maďarska, ba dokonca jeden spolužiak bol pôvodom z Česka. Kolektív bol na škole úplne ináč vyskladaný, ako keby som študoval v Spišskej. Býval som na internáte, kde boli študenti s inou kultúrou, inou mentalitou a to bolo super.
Po škole si sa vybral cestou podnikania.
Pokračoval som v zákazkách, ktoré som stihol získať na strednej. Popri tom som si ešte stíhal prerábať izbu v dome. Mali sme nevyužité podkrovie a rodičia mi povedali, že ho môžem využiť ako chcem. Tak som prerobil podkrovie na izbu o veľkosti cca 60m2. Povedal som si, že keď dokončím „prerábku“, tak kupujem letenku a idem do Ázie, kde som strávil približne deväť mesiacov. Zatiaľ 🙂
V rámci online marketingu si pracoval hlavne pre slovenské firmy, alebo boli tvojimi klientmi aj zahraničné firmy?
Začiatky prevažne slovenské firmy. Neskôr to bolo 50 na 50. Dnes mám najviac peňazí zo zahraničia. Veľmi ma lákajú rôzne komunity šikovných ľudí. Do jednej z nich s názvom Google Developers Group som sa s kamošom aj zapojil. Najprv sme v Košiciach založili komunitu nadšencov Google technológii, ale keďže sme sa neskôr nepohodli, tak som podobnú komunitu otvoril v Poprade. Táto činnosť mi priniesla kontakty a dostal som sa bližšie ku Google. Vďaka tejto spolupráci som sa dokonca dostal do Kalifornie, kde som strávil úžasné chvíle priamo v spoločnosti Google. Dostal som sa taktiež na Google I/O, čo je konferencia, kde Google predstavuje nové produkty a služby.
Čo ti dal tento mesačný pobyt v Kalifornii?
Zistil som, že čo sa týka angličtiny toho veľa neviem, takže sa nedá spoliehať na to čo ma naučili v škole, ale musím niekde vycestovať a zdokonaliť jazyk. Okrem jazyka samozrejme aj medzinárodné kontakty, ktoré viem využiť možno ďalších 10-15 rokov. Keď človek nejaký čas navštevuje miesta rovnaké, ako ľudia z Google, Facebooku, či Stanfordu, tak sa veľa nového dozvie a na veci okolo seba pozerá úplne ináč.
Ako si si hľadal svojich klientov?
Na strednej som mal vytvorený profil na jaspravim.sk. Vtedy táto stránka fungovala super, pretože si tam mohol nájsť kvalitných ľudí. Teraz to už však o tejto stránke povedať nemôžem. Na strednej som mal asi 20 klientov. Po založení živnosti som klientom povedal, že zvyšujem ceny. Berieš, alebo neberieš? A tak mi ostalo osem klientov, ktorým som sa naplno venoval. Ako som už spomínal, prerábal som doma podkrovie a potreboval som napríklad izoláciu. Nekúpil som ju od človeka, ktorý mal najlepšiu cenu, ale od človeka, ktorý mal najhorší web. Dodal mi izoláciu, pozval som ho na kávu povedal som mu, že poskytuje super služby, ale niektoré veci by mohol vylepšiť a dohodli sme sa. Ak urobíš nejakému klientovi, ktorý má veľa kontaktov služby, s ktorými je spokojný, tak je veľká pravdepodobnosť, že ťa odporučí ďalej.
Po strednej si sa teda zbalil a odišiel do Ázie. Najprv to bolo len o cestovaní a potom o biznise? Alebo?
Presne tak. Povedal som si, že do dvadsaťpäťky nemusím riešiť žiadne záväzky. Nič ma nedrží na Slovensku, môžem ísť vyskúšať svet. Kedy, keď nie teraz?! Tým, že moja práca je komplet online, tak nie som viazaný na miesto. Vďaka kontaktom zo strednej, z Google komunít aj ďalších dobrovoľníckych aktivít, do ktorých som sa počas strednej zapojil, bolo pre mňa jednoduché získať pomoc, radu, kdekoľvek na svete. Na strednej som robil online marketing s menšími rozpočtami a nebral som to tak, že celý biznis klienta stojí iba na mne. Bol to môj koníček. Keď som si založil živnosť a získal väčšiu dôveru u klientov, mohol som pracovať s väčšími rozpočtami. Zarábal som 2 000 € až 3 000 € mesačne, nezávisle na mieste. Povedal som si, že je to dosť na to, aby som mohol ísť do Ázie a neriešiť to, čo bude o mesiac. A tak som sa zbalil a odišiel.
Kde presnejšie do Ázie si vycestoval?
Letenku som si kúpil z Viedne do Bangkoku s prestupom v Pekingu. Vedel som, že tam musím prežiť 90 dní. Vedel som, že chcem vidieť Thajsko, Bali (Indonéziu), Filipíny, Kuala Lumpur, Singapúr a pod. Veci, ktoré som mal so sebou z domu boli plná taška o rozmeroch príručnej batožiny, letenku na Bali, letenku späť domov o 90 dní a rezervovaný hotel na 3 noci. Ostatné veci som riešil spontánne podľa situácie. Toto bolo minulý rok. Na Vianoce som prišiel domov a potom opäť Ázia. Tento rok som tam strávil ďalších 5 mesiacov. Dal presne 30 letov a zažil veľa pekného, aj zlého.
Ako sa ti podarilo skĺbiť prácu a cestovanie po Ázii?
Denne som pracoval približne 6 hodín. Najväčší obnos peňazí mi zarobil Google AdWords. Všetko sa odvíjalo od toho, že moji klienti videli, že mi to ide a že kampane majú reálne výsledky a tým pádom chceli viac a viac vecí. Preto je tu 5 stolov (pozn. redakcie: v Samovej úplne novej kancelári v Novejši). Neriešime iba PPC kampane, ale aj SEO, copywritting, webky, grafiku, HTML5 bannery a pod.
Aké krajiny a mestá si stihol pocestovať?
Je ich celkom dosť. Medzi najzaujímavejšie mestá patrí Peking, Bangkok, v Singapúre som bol už 5 či 6 krát, ďalej Hong Kong, Kuala Lumpur, no aj San Francisco, Los Angeles či Las Vegas. Z Európy najviac milujem stovežatú Prahu. Top navštívené krajiny: Čína, Indonézia, Malajzia, USA, no aj Nemecko či Thajsko. V Thajsku som navštívil Phuket, Koh samui, Koh lantu, Krabi, Chiang Mai, čo je veľmi známe nomádske mesto. Hlavne preto, že je to veľmi lacné mesto. Dá sa tam vyžiť aj za 200 – 300 € a máš relatívne dobrú životnú úroveň. Ak sa rozhodneš dať dnes na Slovensku výpoveď a máš našetrených aspoň 2000 euro a začínaš s online svetom, tak toto mesto je pre teba super. Nazval by som to ako “akadémiu nomádov”, kde sa vie človek začleniť do podobnej komunity a postupne rásť.
Ktoré z miest ťa najviac oslovilo?
Najviac času som strávil na Bali. Veľmi sa mi tam páčila komunita ľudí, ale s prírodou a okolím to už nebolo také ružové. V Canggu ma bavilo surfovanie a okrem toho je tam dobrý mix domácich a turistov resp. nomádov v coworkingoch. Taktiež veľa ľudí z veľkých spoločností ako Google, Facebook či Microsoft chodia do tohto mesta na pracovné cesty, kde v coworkingoch riešia projekty a po práci majú blízko pláž na oddych. Napríklad o reklame v Messengeri som počul prvé dohady tam, keď tu sa o tom ešte vôbec ani nešuškalo. Pre mňa sú coworkingy na Bali či v Thajsku výborné miesta na to, aby som stretol prvú ligu online marketingu. Veľa ľudí mi hovorilo, že ak chceš hrať prvú ligu, musíš ísť tam, kde prvú ligu hrajú. Ak budeš v Spišskej, kde je tretia liga (pozn. v online marketingu), tak do druhej sa dostaneš ťažko a do prvej nikdy. Chcel som sa na veci ohľadom online marketingu pozrieť viac z nadhľadom a preto som potreboval ísť práve tam, kde sa takéto veci riešia. Okrem Ázie som mal v pláne aj Kaliforniu, čo je mekka „tech“ biznisu, no tam by moje mesačné životné náklady boli približne 7-10 tisíc eur, a tak vyhrala Ázia, kde moje “biznis” mesto bolo Kuala Lumpur, odkiaľ je dobrý dosah na viacero krajín vrátane Číny a mesačné náklady za super pohodový život (pozn. apartmán s bazénom na streche, drinky každú chvíľu, drahšie potraviny, denne reštika,) sa vyšplhajú na 1000 euro.
Pred niekoľkými dňami si otvoril kanceláriu na Letnej v Novejši. Máš nejaký cieľ spojený s rastom spoločnosti a klientely v regióne Spiš?
Nie. Aj preto nikde na ulici nemáme veľkú resp. žiadnu reklamu Targetovo. Táto kancelária je tu preto, lebo región má veľkú nezamestnanosť a na to sú naviazané rôzne granty z Európskej Únie o ktoré sa môžeme uchádzať. Drží ma myšlienka “Think global, stay local” (pozn. mysli svetovo, ostaň lokálny) a keďže reklamu nemáme problém robiť aj z Novejši pre celý svet, nie je žiaden dôvod robiť kanceláriu napríklad v Bratislave. Okrem toho ma tu drží silná spolupráca s veľkoobchodníkmi, ktorí majú vlastné brandy, a s ktorými ma baví robiť robotku.
Koľko ľudí momentálne zamestnávaš?
Na „fulltime“ momentálne dvoch a zvyšok sú to brigádnici a ľudia na živnosť. Prácu delím na zahraničné zákazky, ktoré majú väčší „impact“, tieto zákazky riešim s ľuďmi v Singapure, Číne, alebo na Filipínach. A začiatočníkom nechávam na rozbeh „menšie“ zákazky.
Aký je cieľ s agentúrou?
Sú to finančné ciele, ale tie dosiahnem len vtedy, keď budem mať šťastných a spokojných zamestnancov. Pracovná doba je u nás 6 hodín a je pohyblivá. Zamestnanec môže prísť medzi ôsmou a desiatou ráno. Taktiež si uvedomujem dôležitosť vzdelávania. Jeden šikovný brigádnik sa za posledný mesiac dosť posunul vpred tak dostal za odmenu školenie ohľadom Google My Business a v septembri ide na toto školenie do Prahy.
Všimol som si aj tvoj projekt resp. webku balimnabali.com
Tento projekt mám s kamarátkou, kde ľudom skladáme tripy. Nie sme cestovka. Sme iba konzultanti. Nájdeme ti letenku, ubytovanie, spravíme ti itinerár, povieme ti veci, čo ti cestovka nepovie. Za sprostredkovanie berieme 100€ na osobu a je na tebe aký trip chceš zažiť. Napríklad naposledy sme takto sprostredkovali výlet jednej babe a vyšlo ju to 1200€ na tri týždne. Čerešničkou bolo, že letela z Košíc rovno do Ázie. S cestovkou by to celé stálo asi dvakrát až trikrát drahšie. Tento model si zatiaľ skúšame a chceli by sme ho ďalej rozvíjať.
Ak by si mal kompetencie, čo by si v Novejši vylepšil?
V Ázii som videl veľa dobrého a veľa zlého. Predtým som si len myslel, že viem čo je pokora, rešpekt a byť vďačný za to čo mám. Až tam som to zistil a uvedomil si to. Napríklad na Bali sa pohybuje minimálna mzda na úrovni našich 120€ a ľudia dokážu z toho vyžiť, pričom ceny napr. na Bali v turistických častiach sú porovnateľné s našimi cenami. Niekde bolo dokonca ťažké sa dostať k pitnej vode a tu si bežne čapujeme vodu z vodovodu. V Novejši máme veľa dobrých vecí, mesto je podľa mňa super. Ľudia by mali vypnúť telku, viac užívať života a byť vďační za to čo majú.
Máš nejaké obľúbené miesto v okolí Novejši?
Viem si oddýchnuť všade kde je ticho a kľud. Určite to je Slovenský raj, v ktorom som mimochodom dlho nebol, pretože aj teraz veľa cestujem po Slovensku kvôli práci a kamošom. Určite pre mňa nie je relaxom, sadnúť si k telke a presedieť tam 5 hodín. Mojím relaxom je aj práca, ktorú robím. Lebo ma baví.
Čo ťa baví na tvojej práci najviac?
Dá sa povedať, že všetko. Uvedomil som si, že v online marketingu prežívam úspechy a pády s klientom. Je super keď mám nového klienta, keď má prvé nákupy cez eshop, je celý šťastný, potom mu z nejakého dôvodu klesnú objednávky a snažíme sa to spoločne napraviť, tak si spolu sadneme a nastavíme to správnym smerom. Toto ma baví.