AMCečko sledujem už od jeho vzniku. Neprehliadol som, ako najprv prerobili starú búdu zelovocu na krásny street stánok s kávou, občerstvením a výraznými červenými „bandaskami“, ktoré slúžia na to, ak si chceš kávu vypiť na stojáka. Neskôr sa rozhodli pristaviť (resp. primontovať) aj interiérovú časť. Keď som videl prvé fotky interiéru, tak som si hneď povedal „toto v Novejši chýbalo!“. Neváhal som a oslovil ľudí, ktorí za touto kaviarňou stoja. Sú to dvaja mladí usmievaví ľudia, ktorí chcú robiť veci inak a my ich chceme aj týmto článkom podporiť.
Ahoj Mimo, skús sa nám na začiatok predstaviť…
Volám sa Milan, volajú ma Mimo a v auguste som dovŕšil tridsať rokov. Pochádzam z Novejši, počas strednej som býval v Nálepkove a momentálne bývam opäť v meste. V mojich pätnástich rokoch som začal popri strednej škole brigádovať a v devätnástich rokoch som odišiel pracovať do Anglicka. V letnej sezóne som pracoval v našom rodinnom podniku na Podlesku a mimo sezóny som pracoval v zahraničí – Anglicko, Česko, ale aj Rumunsko. Vždy sa jednalo o sezónnu prácu. Momentálne s mojou manželkou Tonkou prevádzkujeme AMC coffee shop.
Tvoje letné brigády boli vždy v gastro odbore?
Mimo: Bolo to rôzne. Pracoval som v hoteli, na stavbách, ale vždy ma bavilo robiť v gastre. Už v mojich pätnástich rokoch, keď som začal pracovať pre bratranca, kde mi „zavoňala káva“. Neskôr sme si otvorili rodinný podnik na Podlesku, kde sme taktiež pracovali s kávou. Na podlesku sme spolu s Tonkou pracovali až do mojich 25 rokov.
Tonka: Na Podlesku to bolo skôr formou bufetu a my sme mali vždy sen otvoriť si vlastnú kaviareň. Spočiatku sme chceli odísť do Kanady.
Mimo: Mali sme sen, že v Kanade otvoríme coffeeshop spojený s knižnicou a kvetinárstvom. V podstate niečo podobné, ako je teraz AMC. Sen sme si splnili. Síce nie v Kanade, ale doma – rôzne veľkosti kávy, rôzne príchute kávy a pod. Dôležité je, že našu prácu milujeme. Nedávno sme boli na sedemdňovej dovolenke a už sme sa nevedeli dočkať, kedy sa vrátime k našim zamestnancom a zákazníkom.
Rozhodovali ste sa medzi rôznymi polohami, kde kaviareň umiestniť, alebo od začiatku ste vedeli, že toto je to správne miesto?
Mimo: Rozhodovali sme sa nad viacerými variantmi umiestnenia, ale tie zvyšné nebudem prezrádzať 🙂 Tento priestor sme si vybrali hlavne kvôli tomu, že je to priestor, kde vieme ďalej rásť a páči sa nám, že sme v maličkom parku.
Tonka: Nechceli sme sa uzavrieť v nejakom prenájme v centre mesta, lebo tam nie je možnosť rásť, vymýšľať a niečo nové budovať. Najprv sme začali s výdajom kávy cez okienko a neskôr sme pristavili priestory vytvorené z kontajnerov. Tento koncept kontajnerovej kavierne sme mali premyslený už skôr, iba sme ho postupne dolaďovali. Pôvodne sme z kontajnerov chceli stavať dom a postupne sme si o tom zisťovali bližšie informácie na internete a veľmi sa nám to zapáčilo. Keď sme začali riešiť priestor pre AMC, tak podmienkou bolo, aby to bola montovaná stavba.
Priestor ste si navrhovali sami, alebo Vám niekto pomáhal s celkovým dizajnom?
Mimo: Celé sme si to navrhli aj postavili my. Aj napriek tomu, že obaja máme hotelové školy pustili sme sa do stavania, zvárania, vakovania… .Samozrejme s pomocou našich známych. Chceli sme industriálny štýl a chceli sme dodržať isté veci, ktoré práve takýto koncept musí obsahovať.
Tonka: Náš byt máme zariadený v podobnom štýle. Máme podkrovný byt, kde dominuje tehla, drevo a betón.
Mimo: Napríklad drevo, z ktorého sú vyrobené stoly v kaviarni má vyše 110 rokov a je to starý červený smrek. Z hygienických dôvodov nemohlo ostať úplne v pôvodnom stave. Museli sme ho nalakovať a upraviť tak, aby sme splnili určité hygienické podmienky.
Čo bolo najťažšie v začiatkoch?
Tonka: Financie.
Mimo: Určite financie a niekoľkokrát prešvihnutý rozpočet. Tým, že si to robíš sám, tak si myslíš, že ušetríš, ale na chybách, ktoré urobíš neušetríš. Na druhej strane sú to skúsenosti, ktoré si len tak nekúpiš. Ale jedna takáto stavba mi stačila. Do ďalšej by som sa už nepustil (smiech).
Aké druhy kávy si môžem vychutnať v AMC?
Mimo: Druh zrna máme len jeden. Je to španielska zmes arabiky a robusty 80:20. Začínali sme s istou známou značkou talianskej kávy, ale neskôr nám došlo, že sa ľudia rozhodujú na základe toho, ako im daná značka chutila niekde inde v inom podniku. Preto sme sa rozhodli vybrať si konkrétnu zmes bez konkrétnej značky kávy, ktorá nám pri výbere najviac chutila.
Veľa ľudí sa pýta, či my a naši zamestnanci máme baristické kurzy. Nemáme. Rozhodne sa nesnažíme zákazníka poúčať o tom čo je espresso, preso ristretto atď., ale samozrejme sme tu na to aby sme poradili, ak si zákazník nevie vybrať. Pripravujeme kávu tak, aby ľudom chutila. Ľudia, ktorí sa uchádzajú o prácu v AMC sa vačšinou obávajú toho, že musia mať
nejake baristicke kurzy, to ale nie je podmienkou. Našich ľudí sami učíme isté základy prípravy kávy.
A čo ak je človek aj hladný ? 🙂
Tonka: Máme v ponuke čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, milkshaky, ktoré pripravujeme zo zmrzliny, ovocia a mlieka (nie z práškov). Na zahryznutie ponúkame momentálne len muffiny, ale pripravujeme ponuku ďalšieho pečiva od croissantov cez cheesecaky.
Mimo: My sme tieto pečivá mali v ponuke už skôr, ale predávali sme to cez okienko a to nebolo dobré. Ľudia nevideli pečivo „naživo“. Inak sa pečivo predáva, keď ho človek vidí na vlastné oči vo výklade.
Tonka: V predu pri okineku máme v ponuke aj burgre, šaláty (klasický, tuniakový a kurací), hranolky, wrapy, kuracie krídla atď.
Na poháre s kávou píšete pre ľudí vždy nejaký odkaz. Kto prišiel s týmto nápadom ?
Tonka: Na začiatku, keď sa o nás zákazníci ešte len postupne dozvedali, tak sme sme sedeli v prevádzke, Mimo riešil nejakú reklamu na facebooku a ja som pozerala kartónové „holdre“ (držiaky), aby ťa nepálila ruka, keď máš v pohári horúcu kávu. A v jednu chvíľu, keď som sa nudila, tak som na kartónové „holdre“ začala vypisovať rôzne odkazy: „pre ešte väčší úsmev“, „pre ešte krajší deň“ a pod. Ľudí to zaujalo a teraz celý náš tím tvorí tieto odkazy, ktoré spríjemňujú ľuďom deň.
Mimo: Máme už samozrejme aj zoznam odkazov, ktoré buď niekto niekde videl, alebo sa s tým stretol na internete. Následne, ak má niekto nejaký nový text, tak ho napíše buď na náš interný facebook, alebo priamo na nástenku v kaviarni.
Tonka: Je super vidieť na našich ľuďoch akí sú šťastní, ak sa na instagrame, alebo facebooku objaví práve odkaz, ktorý vymysleli, alebo dokonca napísali. AMC to nie sme len my dvaja, ale sú to predovšetkým naši zamestnanci a naši zákazníci.
Nedávno ste rozšíril kaviareň o nové priestory v interiéri. Čo bolo podnetom rozšíriť prevádzku?
Mimo: Chceme rásť. Naša idea nikdy nebola ostať pri jednej kaviarni. Chceme vytvoriť iné podmienky pre našich zamestnancov, ako je bežné v iných firmách. Snažíme sa o to, aby naši zamestnanci nemohli nikdy povedať, že sa im pracovalo zle, za málo peňazí a vysokým počtom odpracovaných hodín. Neberieme ich ako našich zamestnancov, ale už sú ako naša rodina.
Tonka: Odpoveďou na tvoju otázku sú ľudia. Ako zákazníci, tak aj zamestnanci. Presne ako povedal Mimo. Ponúknuť viac pracovných miest a samozrejme postupne sa rozširovať. Častokrát sa smejeme, že sú to už ako naše deti. Je úžasné, že sem chodia aj mimo pracovnej doby, aby si posedeli a „pokecali“ s kamarátmi.
Mimo: V každom podnikaní sa vyskytnú raz za čas aj nejaké problémy, ale keď máš za sebou ľudí, ktorí ti veria, tak sa tieto problémy riešia oveľa jednoduchšie.
Koľko ľudí momentálne zamestnávate?
Mimo: Momentálne zamestnávame 11 zamestnancov plus my dvaja. Sú to pracovníci na trvalý pomer, brigádnici, ale aj ľudia počas skúšobnej doby.
Tonka: Je to niekedy strašná sranda zostaviť „rotu“. Snažíme sa, aby pracovali ako jedna partia, nesnažíme sa ich deliť a zatiaľ sa nám to darí.
Čo znamená skratka AMC?
Mimo: Je to odvodené z našich mien. Antonia, Milan a dopĺňa to anglické slovíčko company.
Keďže sme lokálny web, tak zopár lokálnych otázok. Ak by ste mali možnosť a kompetencie, čo by ste zlepšili v našom meste?
Tonka: Mne osobne sa nepáči počet a stav verejných toaliet. To je niečo, s čím my bojujeme skoro každý deň.
Občas je problém s ľuďmi, ktorí vykonávajú svoje potreby v parku v okolí AMC. Na druhej strane si uvedomujem, že keď musíš, tak musíš. Myslím si, že strašne veľa ľudí by uvítalo viac verejných toaliet.
Mimo: Za mňa určite ľudskejší prístup na úradoch u niektorých zamestnancov. Každopádne nie všetci na úradoch sú neochotní. Tým ochotným, by som sa chcel poďakovať, že nám pomohli v začiatkoch a urýchlili proces vybavovania administratívnych záležitosti spojených s otvorením AMC coffeeshop. Ale aby to nevyznelo, že sa len vyhovárame, tak ja si myslím, že všetci by sme sa mali niečím pričiniť, ak chceme niečo zmeniť.
Kam si najradšej chodíte po práci oddýchnuť?
Tonka: Tu. (smiech)
Mimo: Toho času nie je veľa, ale keď máme chvíľu voľna, tak chodíme do okolitých lesov…
Tonka: …spolu s Falkom našim psom. Chceme aj jemu venovať dostatok času.
Akú kávu máte najradšej?
Mimo: Za mňa doppio.
Tonka: Klasické espresso, alebo kokosové latté. Záleží, či chcem piť „kakao“, alebo mám chuť na poriadnu kávu.
Mimo: My vypijeme veľa kávy. Je málo dní, kedy si dáme iba jednu. V priemere to je možno 10 káv denne.