Firmu Herba Drug založil Ivan Milý v Smižanoch v roku 1991. Najprv sa venoval len importu a predaju kozmetiky, no o tri roky neskôr začal aj produkty vyrábať. Zásadný bol rok 2010, kedy využil príležitosť a odkúpil známe značky ako Dixi, Nubian, Barbus či Oli. Značky postupne zatraktívnil a zbúral tak stereotyp, že tieto produkty patria do kúpeľní našich starých rodičov.
Prečo ste sa rozhodli začať podnikať práve s výrobou kozmetiky? Na Spiši tradícia tohto priemyslu prakticky neexistovala.
Firma bola založená v roku 1991 a prvá vec, ktorou sme sa zaoberali, bol import kozmetiky. Ten sa nám zdal dosť ľahký, jednoducho – kúpim, doveziem, predám. Takže jedným z dôvodov smerovania firmy bol aj import a predaj. Takže preto kozmetika. Už v roku 1991 sme začali s dovozom kozmetiky z Francúzska a v roku 1992 bola naša spoločnosť prvá, ktorá zastupovala firmu Colgate a Palmolive na Slovensku. V tom čase sme začali voziť aj rôzne parfémy.
Mali ste rôzny ponuky odpredať značky do zahraničia. Prečo ste sa rozhodli ostať tu na Spiši a pokračovať?
Prečo podnikám tu a prečo tu žijem? Preto, lebo to tu mám rád. Prisťahoval som sa na Spiš za mojou manželkou v roku 1987, pôvodne pochádzam z Bardejova. Rád žijem tam, kde majú korene moji predkovia. Nikdy som neuvažoval nad tým, aby som odtiaľ odišiel. Myslím, že treba vytvárať kultivované prostredie a pracovné podmienky nie len na jednom mieste, ktoré sa zdá byť v danej chvíli najlepšie, ale na celom území Slovenska. Keby sme všetci rozmýšľali čisto ekonomicky, tak tu by sme to celé zalesnili, zazverili a všetci by sme šli niekde inde. Takto to ale nie je.
Akými zmenami prešla vaša spoločnosť od svojich začiatkov?
Boli to viaceré kroky, ktoré spolu súvisia. Prvý bol import, potom v roku 1994 sme začali vyrábať prvé veci. Neuspokojovalo a nebavilo ma len niečo kupovať a predávať, rád tvorím niečo nové, o čo sa potom starám. Terajšie priestory firmy sme postavili na zelenej lúke, boli sme prví, ktorí tu niečo stavali. Začali sme v roku 1994 a v roku 1996 to bolo dokončené. Výrobu sme začali v Smižanoch na námestí v budove oproti kostolu, ktorá dnes už ani neexistuje. Tam sme vyrábali prvé čistiace prípravky. Všetky receptúry boli v tom čase kúpené z Čiech. Ja ako elektrotechnický inžinier som s tým nemal žiadne skúseností. Čiže tým sme sa začali zaoberať neskôr a popri tom sme sa snažili tvoriť našu vlastnú značku. V tom čase som ani netušil, že raz budeme vlastniť značky, ktoré teraz máme. Tie firmy sa v tom čase sprivatizovali spôsobom, na ktorý sme my nemali žiaden dosah. Teda od roku 1996 do roku 2010 sme vyrábali svoje produkty.
Rok 2010 bol pre vás zlomový, odkúpili ste viaceré značky. Čo všetko sa tým zmenilo?
Kúpa značiek neprišla len tak z čista-jasna. My sme už predtým vyrábali tie značky u nás, pretože firma De Miclén, ktorá ich vlastnila bola pôvodne slovenská, no neskôr ich kúpila veľká talianska firma. V rámci ich outsourcingu sme od roku 2008 vyrábali šampóny Dixi a ďalšie veci tu u nás v Smižanoch. Keď boli tieto značky na predaj zúčastnili tendra, zvíťazili sme a tým sa pre nás začala úplne iná etapa. Dostali sme do rúk klenot, ktorý bol v tom čase zanedbaný, pretože predtým nebolo investované do marketingu. Vnútro bolo stále dobré, ale boli vnímané ako značky našej babičky, ako staré a zatuchnuté značky.
Tieto značky sú na trhu už pomerne dlho. Ako sa snažíte značky modernizovať a zatraktívniť ich aj mladým ľuďom?
Máme dobrý tím ľudí, ktoré sa v súčasnosti o tieto značky stará. Či už sú to predajcovia alebo naši vlastní vývojári. Snažíme sa im dať, a myslím, že sa nám to aj darí, punc nejakej modernosti. Cieľom nášho tímu je, aby sa tieto značky stali na Slovensku „lovebrandom“. To znamená, aby ľudia mali radosť, keď si ich kúpia, aby sa za nich nehanbili. To sa nám postupne darí, lebo našimi zákazníkmi sú ľudia, o ktorých by som netušil, že by ich mohli používať. Sú to ľudia, ktorí sú aj príjmovo inde a sú celebritného charakteru, no napriek tomu si kupujú naše šampóny, ktoré nie sú ani drahé. Zamerali sme sa predovšetkým na to, aby ten obsah bol stále slušný, aby ostal taký aký je, poprípade ho stále vylepšujeme. Meníme to, čo sa legislatívne meniť musí, lebo legislatíva sa stále vyvíja a látky, ktoré sme mohli používať pred dvoma rokmi, už teraz nemôžeme. Navyše stále robíme nejaké novinky. Zmenili sme však komunikáciu so zákazníkom a zmenili sme balenie. Od kedy sme značky kúpili sa teraz mení druhýkrát. Snažíme sa viac odkomunikovať aj navonok naše výrobky.
Je to náročné?
Našimi konkurentmi sú veľké nadnárodné spoločnosti s úplne inými rozpočtami na vývoj, na marketing aj na všetko ostatné. Napriek tomu, že sme na trhu, kde sú mnohonásobné väčšie spoločnosti, darí sa nám uplatniť, aspoň na slovenskom trhu.
Kde všade vyvážate vaše produkty?
Naše nosné krajiny sú Slovensko a Česko, čo sa týka šampónov a opaľovacích prípravkov Nubian. Občas však vyvážame aj inde, napríklad minulý rok sme naše šampóny viezli do arabských krajín a vlasové toniká posielame hocikde po svete, avšak v oveľa menších množstvách. Na Slovensku máme s našimi šampónmi podiel na trhu okolo 12,9% v objeme výroby.
Produkty pre aké značky momentálne vyrábate?
Okrem našich značiek ako je Dixi, Nubian, Barbus, Carpathia Herbarium,Herbamyl vyrábame produkty aj iným firmám. Napríklad šampóny pre psov pre firmu TATRAPET či produkty pre Coop Slovensko. Naše značky nám tvoria približne 75% výroby.
Čo je váš najpredávanejší produkt?
Je to Dixi žihľavový šampón 400 ml a hneď za ním nasleduje brezový.
Do popredia sa čoraz viac dostáva téma ekológie. Riešite túto otázku, či už pri zložení produktov, ale i obalových materiálov?
Naše produkty nie sú a ani neboli prepchaté zložkami, ktoré by boli extrémne škodlivé voči životnému prostrediu. Čo sa týka obalov, plastový na tekuté veci je zatiaľ najlepší, dokiaľ všetci nebudú chcieť predávať bezobalovo. Samozrejme, nie je nám naše okolie ľahostajné, takže robíme pokroky aj v tejto oblasti. Keď môžem vyrobiť ľahší obal, tak spravím ľahší. Ak ide o etikety, tak teraz prechádzame na „sleevy“, ktoré sú recyklovateľné z materiálu PET, fľaša je recyklovateľná z materiálu polyetylén a uzáver je polypropylénový. Treba to všetko podeliť, čo samozrejme robíme. Vyvíjame však ďalšie veci, na trh by malo čoskoro prísť tuhé bezobalové šampóny.
Aké máte ambície do budúcna?
Herba Drug s.r.o. je rodinná firma a bol by som rád, aby to tak aj ostalo. Nás práca baví a verím, že naše deti túto spoločnosť preberú bez nejakých veľkých otrasov. A druhý cieľ je vyrábať produkty, ktoré budú ľuďom spôsobovať radosť a budú riešiť ich problémy, ktoré majú. Chceme byť prospešný našim zákazníkom, prospešný komunite v ktorej žijeme a viesť užitočný a spokojný život.