Založila ju uznávaná optička a je jediná svojho druhu na Slovensku. Optika Oravcová už 14 rokov ponúka svojim klientom najrôznejšie služby – od odborného vyšetrenia cez špeciálne poradenstvo až po výber vhodných okuliarových rámov. Názov nesie podľa jej zakladateľky – Alžbety Oravcovej. Tá bola vlani ocenená Úniou optikov a optometristov Slovenska za svoju 50 ročnú prax. Svoje skúsenosti predala svojej dcére a zaťovi, Andrei a Daliborovi Gondovcom, ktorí pokračujú v jej profesijnom zameraní a neustále posúvajú kvalitu služieb na vyššiu úroveň.
Ako ste sa dostali k práci optikov a optometristov?
Andrea: Dalibor je vyštudovaný letecký inžinier, ja som pedagogička. Vysokú školu som skončila v Nitre, Dalibor v Žiline. Ja som sa na výške nudila a moja mamka išla do dôchodku. Tak sme si zmysleli, že otvoríme optiku. Zákazníkov pribúdalo a mamka neznášala prácu s papiermi, tak som ju robila ja. Dalibor zistil, že potrebujeme aj technickú podporu, ktorú zas zabezpečil on. Zrazu nám prišla ponuka na štúdium v odbore očný optik v Košiciach, tak sme šli. Popri tom sme pracovali v optike. Ja som v jeden týždeň maturovala z očnej optiky, obhajovala diplomovku a potom aj štátnicovala. Tak sme museli mať 2 roky prax a šli sme robiť optometriu, čo znamená aj možnosť vyšetrovať. Na optometrii sme štátnicovali už ako manželia.
Ak ponúkate aj možnosť vyšetrenia, nemýlia si vás ľudia s očným lekárom?
Andrea: Vyšetrujeme, ale len čo sa týka fyzikálnej časti optiky, nie medicínskej, pretože my nie sme lekári. Akonáhle sedí človek vo vyšetrovni a vidí všetky tie prístroje, myslí si, že je u lekára, aj keď dobre vie, že nie je. Ale majú ten pocit. Tak sa dozvieme o všetkých jazvách a chorobách.
Aké služby, teda okrem vyšetrenia, vaša optika ponúka?
Dalibor: Akonáhle príde nejaký zákazník a chce nejakú službu, akúkoľvek, a niekto mu odpovie, že „nie nedá sa“, tak je to veľmi zle. My sme sa naučili nehovoriť „nie, nedá sa“. Dá sa, spravíme to, ale aj tá cena bude primeraná oprave. Druhá vec je tá, že keď ponúkneme opravu, tak zákazník si často uvedomí, že za tú cenu môže mať aj nové okuliare. Ale ponúkneme mu alternatívu, nie rýchlu zápornú odpoveď.
Andrea: Niekto môže mať tie okuliare tak rád, že my si neuvedomujeme hodnotu jeho okuliarov. Aj keď pre nás sú staré a zničené, pre neho to môžu byť okuliare, ktoré mu dala jeho mamka. Nepoznáme históriu a príbeh daných okuliarov.
Čo bolo najťažšie naučiť zákazníkov?
Dalibor: Celý ten koncept bolo ťažké budovať. Naučiť ľudí, že vieme niečo opraviť a ponúknuť im kvalitné služby. To, že treba prísť, zastaviť sa. Ľudom sa niečo pokazí a odložia to do šuflíka.
Andrea: Na e- shope sme vymysleli niečo také, že si okuliare doma zabalia do škatuľky, objednajú si u nás opravu, zoberie to od nich kuriér, my ich opravíme a opäť im to kuriér prinesie. To je možnosť už pre tých zaneprázdnených. Je to väčší komfort pre našich zákazníkov.
S čím všetkým môžu ľudia prísť do vašej optiky?
Andrea: So všetkým a vždy!
Dalibor: Od začiatku, kedy vznikne potreba okuliarov. My klienta vyšetríme, poradíme mu tú najlepšiu pomôcku. Končí to až tým ďalším servisom, ktorý bude potrebovať.
Už dávno neplatí, že okuliare sú len pre tých čo nevidia, ale stali sa aj módnym doplnkom. Je to tak aj u nás v Novejši?
Dalibor: Ľudia chcú nosiť okuliare. V dnešnej dobe okuliare nie sú len potreba, ale aj štýl.
Andrea: Chceme, aby sa okuliare stali doplnkom, nie len nutnosťou. Z nutnosti by aj tá optika vyzerala úplne inak. Štýl nosenia, celkovo tá móda, treba priniesť niečo zaujímavejšie. Ďalšou vecou je vyzerať dobre. Nie je náročné si vybrať, je dobré vedieť, že mám možnosť si vybrať.
Čo očakávate od svojho zákazníka? Mal by prísť už s nejakou konkrétnou predstavou?
Dalibor: Potrebujeme vedieť od človeka čo čaká a chce od okuliarov. Ľudia často netušia, čo všetko by mohli dostať od okuliarov. Napríklad, že môžu vidieť na rôzne vzdialenosti pomocou jedných okuliarov, netušia, že by mohli mať aj slnečné dioptrické okuliare. Vyžaduje si to veľa práce so zákazníkmi.
V Spišskej Novej Vsi ste známy tým, že sa snažíte približovať aj mladým ľuďom. Akou formou?
Andrea: Snažíme sa približovať mladým cez mladých. Spolupracujeme s talentovaným Matejom Bazárom, ktorý fotí dievčatá v našich rámčekoch. Nie sme len optika pre starých ľudí, ktorí potrebujú okuliare.
Dalibor: Pomocou sociálnych sietí. Zainteresovať mladých ľudí do rôznych lokálnych projektov. Fotenie s mladými. Fotky pomáhajú k tomu, že si povedia „aj ja tak chcem vyzerať“ alebo „chcem sa na toho podobať“ alebo „aj ja chcem takýto štýl“. Energiu posúvame na tých mladých a mladí tvoria aj našu značku.
Vnímate nejaký posun od kedy ste začali spolupracovať s Matejom?
Andrea: Okrem iného, Matej nám pomohol otvoriť aj náš e-shop. Veľa ľudí príde do optiky už s vopred vybraným modelom z e-shopu a chcú si ho vyskúšať. Prídu a vedia, čo majú u nás čakať. Snažíme sa zlomiť bariéru, že ak niekto potrebuje okuliare, tak to hneď neznamená, že bude vyzerať hrozne. E-shopom oslovujeme čoraz širšie okolie.
Dalibor: Vďaka foteniu prídu aj ďalšie dievčatá a povedia, že „chcem tie okuliare, čo má tá baba na fotke.“ To je tá sila, že aj keď nepoznám toho človeka, ale viem, že má tie okuliare, a páčia sa mi, tak ich chcem. Takže propagácia splnila svoj účel.
Výnimočnosť spočíva aj v tom, že nie ste sieťová optika, ale jediná optika Oravcová je práve v Novejši. Aké výhody to zákazníkom prináša?
Andrea: Spolupracujeme so svetovými dodávateľmi. To znamená, veľké dizajnérske spoločnosti, ktoré nám dodávajú značky ako Vogue, Ray Ban, Hugo Boss, Mark Jacobs. Tým, že sme jediní, tak si vieme vyberať a vieme ich aj skôr mať. Sieťové optiky tie najlepšie kúsky posielajú do väčších centrál. Hlavne máme možnosť odberu viacerých zdrojov, pričom tie sieťové majú dodávateľov daných. Málokedy sa stáva, aby sme brali rámčeky duplicitne. Snažíme sa o jedinečnosť. Napríklad značku Bocca, Face a Face máme jediní v Spišskej aj širokom okolí.
Dalibor: Človek keď má čas tak si pozrie na internete okuliare a hľadá, kto mu ich dodá. My ich nemusíme mať ani na predajni, ani v e-shope, ale viem to objednať. Ak sú dostupné, tak ich hneď objednám a poskytnem k nim aj servis.
Chceli by ste niečo v našej Novejši zmeniť?
Andrea: Chceme bojovať proti heslu „slepí spišiaci“.