Chalanov Borisa a Jara, ktorí tvoria tím Mebik poznám už dlhšie, a tak som ani dlho nemusel rozmýšľať koho oslovím na v poradí druhý rozhovor na Novejša.sk. Renovujú a predávajú bicykle, ale nie nejaké obyčajné. Zameriavajú sa na renováciu a predaj mestských bicyklov.
Začiatky a inšpirácia
Ako vznikla myšlienka založiť Mebik?
Boris: Mebik sme založili cca pred dvoma rokmi úplne neplánovane, kedy sme spolu s Jarom študovali na vysokej škole v Prešove a chceli sme si vyplniť voľný čas. Nakoľko nám bola (a stále je) cyklistika blízka, rozhodli sme sa pre mestské bicykle, ktoré boli v našom meste, a dá sa povedať, že na Slovensku ešte v plienkach. Výhodou tejto práce je pre nás, že je to práca, ktorá je kreatívna, veľmi nás baví a každým bicyklom prezentujeme sami seba.
Jaro: Mestskými bicyklami sme sa inšpirovali, keď sme cestovali po Európe. Napríklad v Holandsku, alebo v Taliansku sú veľmi obľúbené a ľudia v mestách ich využívajú veľmi často.
Nahral si mi na ďalšiu otázku…odkiaľ prichádza inšpirácia pri renovácii?
J: Zákazník k nám príde s nejakou približnou predstavou, ako by mal jeho bicykel vyzerať a následne si urobím nejakú predstavu v hlave, ako by mal daný bicykel vyzerať. Inšpiráciu berieme hlavne z vlastnej hlavy, nechceme kopírovať iné mestské bicykle od iných značiek.
Bicykle ste začali prerábať doma, neskôr ste si prenajali priestor neďaleko centra mesta a teraz máte útulné priestory na sídlisku Západ …
J: Na začiatku sme sa museli naučiť bicykle rozobrať a späť poskladať. Pomohol nám s tým môj otec a jeden známy, ktorý sa venoval cyklistike. Pomáhal nám buď cez telefón, ale keď sme si už fakt nevedeli dať rady, tak sme ho navštívili osobne. Také boli začiatky. Základy skladby bicykla sme sa naučili na prvých dvoch bicykloch, ktoré sme u mňa doma poskladali, dali sme ich na bazoš a predali. Vtedy sme videli, že sa to ľuďom páči a rozhodli sme sa, že si založíme firmu a našli sme naše prvé priestory v meste.
B: Po roku sme však zhodnotili, že takéto priestory sú nám zbytočné. Prvotná myšlienka bola mať v Spišskej aj obchod, ale zistili sme, že dopyt po renovácii bicyklov nie je taký ako sme očakávali a jednak sme ani dané priestory poriadne nevyužili. Teraz máme dielňu na sídlisku Západ, ktorá nám veľmi vyhovuje, a ak sa chce niekto s nami stretnúť, vie nám zavolať, alebo poslať email a dohodneme si s ním stretnutie. Väčšinu zákazníkov máme aj tak z iných kútov Slovenska.
Znamená to, že v Novejši je o takéto bicykle slabý záujem?
J: V Spišskej je veľmi slabá kúpna sila, lebo sú tu nižšie mzdy. Väčšinu bicyklov predávame na západné Slovensko napríklad do Bratislavy, Nitry, prípadne ešte do Košíc.
B: Samozrejme máme zákazníkov aj zo Spišskej. Výhodou je to, že sa s daným človekom sa stretneme osobne, donesie nám bicykel ukázať a vieme sa o tom osobne porozprávať. Ak by som to mal porovnať, tak približne tretinu zákazníkov sme mali doteraz zo Spišskej a okolia. Osobne si myslím, že potenciál bude narastať.
J: Tiež si to myslím. Ľudia si pomaly začínajú všímať klasické mestské bicykle, či už u nás v meste, alebo ak navštívia iné väčšie mesto. Taktiež sme mali zákazníkov, ktorý pochádzajú zo Spišskej, ktorý tu mali svoj starý bicykel, nechali si ho u nás prerobiť a zobrali si ho so sebou napríklad do Bratislavy.
B: Povedal by som, že Spišská je v tomto smere ešte konzervatívna. Niektorí ľudia vidia klasické mestské bicykle, ako niečo extravagantné. Pritom si zoberme také Košice, ktoré sú len cca 90 km vzdialené, tam je to bežná vec.
Cyklochodníky, jedninečnosť a zákazníci
Koľko bicyklov prešlo vašimi rukami?
J/B: do 50 bicyklov.
Aký máte názor na cyklochodníky, ktoré sú v našom meste. Respektíve nie sú.
B: Za jediný cyklochodník sa dá považovať ten, ktorý je urobený v centre na letnej a ten pri Kauflande smerom na sídlisko Mier. Čo sa týka iných kvázi cyklochodníkov, tak je to “len” nejaká vyznačená čiara na ceste a s cyklochodníkom to nemá nič spoločné. Na druhej strane som rád, že sa začalo s výstavbou nového cyklochodníka. Dôležité však bude, aby sa dokončil čo najskôr, prípadne aby to neskončilo tak, že sa urobí časť a potom sa na dokončenie bude čakať ďalších päť rokov.
J: Myslel som si, že to ostane iba pri rečiach. Na začiatok by úplne stačilo keby spojili Spišskú a Smižany. Ľudia chodia na bicykloch v tomto smere takmer nepretržite. Mňa prekvapilo, že tento cyklochodník začali stavať. Milo ma prekvapili.
Na ktorý bicykel, z tých, ktoré ste renovovali ste najviac hrdý?
J: Hrdý sme na všetky bicykle, ktoré sme renovovali a hlavne, keď sú zákazníci spokojní, sme aj my spokojní. Zatiaľ sme nemali ani jedného nespokojného zákazníka. Riešili sme len menšie reklamácie bežných vecí, napríklad, keď komponent nebol v dobrej kvalite a zákazníkovi sme ho bez problémov vymenili. Doslova nespokojného zákazníka, ktorý prišiel za nami a vrátil nám celý bicykel sme ešte nemali a dúfam, že ani nebudeme mať.
B: Máme radi každý z bicyklov, ktoré sme renovovali, pretože každý bicykel, ktorý urobíme je niečím iným zaujímavý. Nedávno za nami prišla zákazníčka, ktorá videla na internete fotku renovovaného bicykla a prišla k nám s požiadavkou, že chce taký istý. Vysvetlili sme jej, že bohužiaľ to nebude možné, nakoľko každý bicykel, ktorý prejde našimi rukami musí byť niečím jedinečný. Nakoniec sme sa s ňou dohodli, že použijeme iné farby.
J: Mali sme aj opačný prípad, kedy zákazník videl fotku jedného z našich bicyklov a povedal, že chce taký istý a trval na tom. Bohužiaľ sme ho museli odmietnuť.
Ako vyzerá Váš typický zákazník?
B: Na začiatku, keď sme začínali tak sme si to predstavovali tak, že k nám budú chodiť 20 – 25 ročné ženy. Keď k nám začali chodiť starší páni, tak sme vytriezveli (smiech). Ale nie važne. Chodia k nám aj muži, aj ženy a rôzne vekové kategórie. No stále sa to snažíme zamerať na ženy (smiech). Proste nás inšpirujú.
Ako dlho trvá rekonštrukcia jedného bicykla?
J: Rekonštrukcia sa dá spraviť aj veľmi rýchlo. Záleží čo zákazník požaduje. Bicykel najprv zoberieme do pieskovne, kde sa to zdrží, ďalej do lakovne, kde sa to opäť nejaký čas zdrží a keď bicykel príde a máme dodané všetky komponenty, ktoré sme objednali tak za jeden deň ho vieme poskladať. Zákazníka informujeme, že to celé môže trvať dva týždne, aby sme mali dostatok času na všetky veci, nakoľko nie na všetky bicykle sa dá všetko použiť a musíme to prispôsobovať.
Ako máte rozdelené úlohy v tíme?
J: Prvý rok bol chaotický (smiech). Nevedeli sme kto čo robí, všetko sme robili obidvaja a bolo to strašné, ale potom sme si to rozdelili podľa toho, komu čo vyhovuje. Boris sa viacej venuje eshopu a web stránke a ja zase skôr rekonštrukciám bicyklov.
Voľný čas, budúcnosť a Novejša
Čomu sa venujete vo voľnom čase?
B: Veľa športujeme. Cez týždeň chodíme s partiou hrať futbal a cez víkend ho „pískam“. Keď je viac voľného času, tak vybehneme s partiou do mesta. Teraz v pondelok letíme do Barcelony na zápas FC Barcelona vs. FC Sevilla a popritom sa poobzeráme aj po tradičných mestských bicykloch.
J: Podobne ako Boris. Šport a turistika. Večer vybehnúť von.
Čo plánujete do budúcna?
B: V priebehu roka by sme chceli redizajnovať web stránku a predávať komponenty od nových dodávateľov. Oslovuje nás veľa ľudí, ktorí si renovujú bicykle na vlastnú päsť a chceli by sme pre nich pripraviť návody ako nato. Človek by si prečítal návod na našej web stránke a priamo z nášho eshopu si vie dané súčiastky objednať.
J: Hlavný cieľom do budúcna je renovovať čo najviac bicyklov a tým pádom mať širšiu klientelu.
B: Keď bude po Spišskej jazdiť veľa našich bicyklov, vtedy budeme maximálne spokojní.
Najobľúbenejšie miesto/podnik v SNV ?
J: Určite Tomášovský výhľad. Tam viem najlepšie zrelaxovať, prísť na iné myšlienky a pod.
B: Pre mňa je to námestie. Máme námestie, ktoré nám môže závidieť veľa ľudí. A potom určite Slovenský raj.
Čo by ste zmenili v našom meste?
J: Za mňa už spomínané cyklochodníky, na ktorých sa už začalo pracovať.
B: Určite viac možností na trávenie voľného času, nielen cyklochodníky, ale aj iné športoviská, udržiavanie zelene, a aby nepribúdalo viac supermarketov.
Chalanov nájdeš na ich web stránke www.mebik.sk, alebo na facebooku.