Štvorčlenný tím stredoškolákov z Novejši sa pokúša so svojim nápadom zmeniť tradíciu v balení raňajok, desiat či obedov. Vymysleli krabičku na jedlo, ktorá je vyrobená z ekologického materiálu a jej vnútro sa dá prispôsobiť podľa toho, aké jedlo si chcete zabaliť.
Hovorí sa, že každý dobrý startup musí riešiť nejaký problém každodenného dňa. Aký problém rieši tvoj nápad ?
Prvotná myšlienka vytvoriť FleXBox vznikla na startup workshope na TedxYouth v Banskej Bystrici, ktorého sme sa s Marošom zúčastnili v októbri minulého roka. Chceli sme riešiť problém, s ktorým sa stretávajú nielen študetni, ale aj pracujúci ľudia- majú problém si efektívne zabaliť desiaty a obedy do školy, alebo do práce. Berú si so sebou niekoľko typov potravín naraz a väčšinou ich balia do štandardných boxov, kde sa im zmiešajú. Ak chcú potraviny od seba navzájom oddeliť, musia buď vlastniť niekoľko typov boxov rôznych veľkostí, alebo ich oddeľovať od seba mikroténovými vrecúškami. Ani jednu možnosť nepovažujeme za veľmi ekologickú , alebo účinnú. Náš FleXBox obsahuje 5 rôznych priehradok, vďaka ktorým z jednej krabičky vytvoríte 5 rôznych, čím šetríte priestor aj prírodu.
Kto tvorí tím FleXBoxu a ako máte rozdelené úlohy?
Tím pozostáva zo štyroch členov, viac-menej spolužiakov – mňa, Ajky, Táni a Maroša. Úlohy sa postupom času sami vykryštalizovali tak, že mne pripadol marketing a komunikácia , Marošovi technická stránka produktu. Táňa a Ajka majú obe na starosti dizajn samotného boxu a webovú stránku.
Z čoho je FleXBox vyrobený a aká bude jeho cena?
Aké finálne materiály budú pri výrobe FleXBoxu použité sme sa ešte nerozhodli. Snažíme sa brať do úvahy rôzne možnosti tak, aby bol box z čo najkvalitnejších materiálov. Vzhľadom na vlastnosti FleXBoxu však zvažujeme rôzne plasty, ktoré by boli potiahnuté vrstvou silikónu alebo jemu podobnému materiálu. Cena FleXBoxu by sa mala pohybovať v rozmedzí od 15 do 20 eur.
Aké jedlá môžem nosiť vo FleXBoxe?
Ako hovorí aj názov, náš box je flexibilný. Máš chuť na šalát, cestoviny, čerstvé ovocie či jogurt? To všetko (a omnoho viac) FleXBox určite zvládne. Všetko ostane na svojom mieste a zákazník sa už nemusí báť ani netradičných kombinácií. Je to jednoduché, možnosti sú nekonečné.
A čo konkurencia? Robili ste si nejaký prieskum trhu ?
Samozrejme. V rámci iNOVEUm inkubátora sme absolvovali niekoľko seminárov, vždy na inú tému. Na jednom z nich sme sa učili, ako „pátrať“ po konkurencii aj tam, kde by ste ju na prvý pohľad vôbec nehľadali. Našou konkurenciou sú predovšetkým veľké značky vyrábajúce sady boxov na jedlo, ktoré sú čiastočne flexibilné, teda poskytujú zákazníkovi možnosť oddeliť si potraviny do vopred určených nádobiek. Myslíme si však, že na rozdiel od našej konkurencie, my zákazníkovi umožňujeme vyskladať si svoj box presne podľa svojej potreby a nálady, vďaka čomu môže byť preňho každé ráno odlišné a hlavne jednoduchšie. Naším mottom je: „Take over flexibility“, alebo „Prevezmite kontrolu nad svojou flexibilitou“ a toto je devíza, ktorú si náš zákazník spolu s FleXBoxom kupuje.
Pred pár týždňami ste sa zúčastnili súťaže Inoveum. Ako táto súťaž prebiehala a aké cenné rady ste si odniesli?
Inoveum nebola súťaž v pravom slova zmysle, išlo o program, ktorý mal pomôcť mladým šikovným ľuďom zo Spiša s rozbehnutím ich nápadov. Pomocou série školení na rôzne témy, mentoringu a samozrejme samostatnej práce sme sa dostali až do finále, kde porota rozdelila 15 000 eur medzi projekty , ktoré považovala za zaujímavé a schopné presadiť sa na trhu. Samotné finále prebehlo v priestoroch Embraca kde sme dostali 5 minút na odprezentovanie nášho nápadu pred odbornou komisiou a potom 3 minúty na prezentáciu pred verejnosťou. Inoveum nás okrem „hard skills“ naučilo pracovať v tíme, time managementu a to, že aj na odprezentovanie komplikovaného produktu ti musí stačiť 5 minút. Zistili sme, že komunikácia je základ všetkého, no nie je vždy ľahké, a že vymyslieť lákavý produkt je ťažšie ako si mnoho ľudí myslí. Bola to naozaj cenná škola.
Okrem cenných rád ste si odniesli aj 5000€. Už ste ich minuli ? 🙂 Ak nie načo ich miniete.
5000€ z nášho grantu sme sa zatiaľ ešte nedotkli ,keďže nechceme nič uponáhľať a chceme ich investovať čo najefektívnejšie. V dohľadnej dobe plánujeme tieto finančné prostriedky použiť pri výrobe dalších prototypov, ktoré budú spĺňať všetky naše požiadavky . Samozrejme, značnú časť by sme chceli investovať do reklamy, s ktorou by sme chceli uspieť na crowdfundigových portáloch ako je napríklad Indiegogo alebo Startlab.
Máte aj vlastnú web stránku www.flexbox.sk , aké ďalšie aktivity robíte, aby sa ľudia o FleXboxe dozvedeli?
Okrem našej stránky nás nájdete aj na facebooku či Instagrame (@flexboxofficial), kde môžete sledovať vývoj Flexboxu. Taktiež uvažujeme nad spoluprácami so slovenskými youtubermi, či blogermi, ktorým nie je ľahostajné správne stravovanie a zdravá výživa. Najradšej však budeme, ak sa ľudia o Flexboxe dozvedia pri pikniku s rodinou či priateľmi.
Aké sú najbližšie plány s FleXBoxom?
Sumu, ktorú sme získali vo finále, chceme rozhodne vložiť do výroby lepšieho, kvalitnejšieho prototypu a grafických návrhov. Taktiež sa chceme zviditeľniť na trhu, dostať do povedomia verejnosti. A zvyšok, myslím, ukáže čas.
Je FleXBox iba stredoškolským projektom, alebo chcete na ňom pracovať aj po skončení školy?
Toto je otázka na ktorú zatiaľ nedokážeme s istotou odpovedať. Budeme robiť všetko preto, aby sme sa rozbehli a pracovali na ňom čo najdlhšie, a to ako sa nám bude dariť to vo veľkej miere ovplyvní.
Čo by si poradila svojim rovesníkom, ktorý majú dobré nápady? Kde by mali začať ?
Jednoznačne nebáť sa a skúšať! Často počujeme svojich rovesníkov nadávať na to, že tu v regióne sú príležitosti pre mladých ľudí. Programy ako Inoveum sú dôkazom toho, že to nie je pravda. Myslíme si, že základom je obklopovať sa ľuďmi, ktorí vás obohatia svojimi radami a skúsenosťami. Riadime sa heslom, že najlepšia pochvala je konštruktívna kritika, preto si berieme k srdcu feedback od našich mentorov z Inoveum,ale aj spolužiakov a samozrejme, zákazníkov, čo nám umožňuje FleXBox stále vylepšovať.